Najczęstsze błędy popełniane podczas praktycznego egzaminu na prawo jazdy.

Czy wiesz, że nawet doświadczeni kierowcy drżą na myśl o praktycznym egzaminie na prawo jazdy? Przejście przez ten proces może być niezwykle stresujące, a często zdający popełniają błędy, które zdecydowanie można uniknąć. Zanim wsiądziesz za kółko na egzaminie, warto poznać najczęstsze pułapki, w które wpadają przyszli kierowcy. W tym artykule przyjrzymy się tym błędom, abyś mógł uniknąć typowych potknięć i przystąpić do egzaminu z większą pewnością siebie. Pamiętaj, że wiedza to potęga, a świadomość tych błędów jest kluczem do sukcesu na drodze do zdobycia upragnionego prawa jazdy.

Jakie błędy kończą egzamin na prawo jazdy?

Niestety dla kandydatów na kierowców, trudno zliczyć wszystkie błędy, które można popełnić podczas egzaminu na prawo jazdy kategorii B. Wiele osób nie radzi sobie z częścią teoretyczną, gdzie baza pytań ciągle się zmienia (aktualnie jest ich ponad 3 tys.), jednak najwięcej problemów sprawia egzamin praktyczny, zarówno na placu manewrowym, jak i podczas jazdy ulicami miasta.

Mimo to, istnieje tu również dobra wiadomość. Otóż nie każdy błąd podczas egzaminu na prawo jazdy musi od razu prowadzić do jego zakończenia. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 28 czerwca 2019 r., kandydat może popełnić jeden błąd podczas każdego zadania egzaminacyjnego (np. parkowanie). Dopiero powtórzenie tego samego błędu skutkuje negatywnym wynikiem egzaminu.

Jednak to nie koniec możliwości egzaminatora. W dowolnym momencie może on przerwać egzamin, jeśli uzna, że kierowca stworzył zagrożenie na drodze. Z pewnością zrobi to, gdy kandydat popełni któryś z najpoważniejszych błędów wymienionych w załączniku do wspomnianego rozporządzenia. Egzamin zostanie natychmiast zakończony, jeśli egzaminowany, na przykład:

  • spowoduje kolizję/wypadek lub zachowa się w sposób, który mógłby do tego doprowadzić,
  • wyprzedzi na przejściu dla pieszych,
  • nie ustąpi pierwszeństwa przechodniowi czy rowerzyście,
  • zignoruje sygnały świetlne lub znaki nakazujące/zakazujące,
  • nie ustąpi pierwszeństwa przejazdu,
  • przekroczy dozwoloną prędkość o ponad 20 km/h,
  • wyprzedzi z niewłaściwej strony.

Na co uważać na placu manewrowym? 

Plac manewrowy – miejsce, gdzie egzamin może się zakończyć zanim się zorientujesz!

Teraz, gdy wiesz, ile błędów możesz popełnić oraz które są niedopuszczalne, przyjrzyjmy się sytuacjom, w których kandydaci na kierowców najczęściej przedwcześnie kończą swoje egzaminy. Co ciekawe, nie zawsze dzieje się to podczas jazdy po mieście. Egzamin może dobiec końca zanim w ogóle wyjedziesz na ulicę, a nawet zanim ruszysz samochodem.

Jak to jest możliwe? Choć może się wydawać nieprawdopodobne, wcale nie jest to trudne do osiągnięcia. Choć sprawdzenie różnych świateł (pamiętaj o stosowaniu właściwych nazw, np. światła drogowe, a nie „długie”) i wykonanie czynności kontrolno-obsługowej zazwyczaj nie sprawia problemów, stres towarzyszący egzaminowanym może skutkować zapomnieniem o podstawowych czynnościach, takich jak regulacja fotela i lusterek czy zapięcie pasów bezpieczeństwa. A to wystarczający powód do przerwania egzaminu.

Zdecydowanie częściej egzamin na placu kończy się jednak w trakcie wykonywania konkretnych manewrów. Wówczas najczęściej popełniane błędy obejmują:

  • najechanie lub zahaczenie pachołka/tyczki podczas jazdy po łuku,
  • przekroczenie linii wyznaczającej pas ruchu (jeśli tylko najedziesz na nią, zostaniesz poproszony o powtórzenie zadania),
  • nieumiejętne operowanie sprzęgłem, gazem i hamulcem podczas ruszania na wzniesieniu.

Częstą przyczyną problemów jest to, że kursanci uczą się poszczególnych manewrów na pamięć, nie potrafiąc właściwie reagować w przypadku komplikacji. W takiej sytuacji nawet niewielka korekta toru jazdy może stanowić poważne wyzwanie.

Trudności może również sprawić jazda samochodem o nieco innym zachowaniu niż ten używany podczas kursu. Staraj się już podczas jazdy na placu „oswoić” się z pojazdem, a w trakcie wykonywania manewrów przede wszystkim zachowaj spokój – pośpiech nigdy nie jest dobrym doradcą.

Pułapki i wyzwania podczas jazdy na mieście 

Jeśli udało ci się wykonać wszystkie manewry na placu, teraz przed tobą prawdziwe wyzwanie – jazda w warunkach miejskich. Tutaj liczba możliwych błędów rośnie, a niektóre z nich mogą natychmiastowo zakończyć egzamin. Na co zatem zwrócić szczególną uwagę?

Pierwszeństwo przejazdu

Sytuacje związane z nieustąpieniem lub wymuszeniem pierwszeństwa mogą prowadzić do natychmiastowego przerwania egzaminu. Kierowcy często mają z tym trudności, na przykład na skrzyżowaniach równorzędnych (czasami ich nawet nie dostrzegają) czy podczas włączania się do ruchu i zmiany pasa, gdy z nerwów wciskają zbyt mocno pedał gazu.

Zmiany pasa ruchu

Błędy przy zmianie pasa ruchu nie dotyczą tylko kwestii ustąpienia pierwszeństwa. Egzaminujący się często nieprawidłowo używają kierunkowskazów, które powinny sygnalizować zamiar kierowcy, a nie dopiero faktyczną zmianę pasa. Popularne są również zbyt późne zmiany pasów przed skrzyżowaniem, prowadzące do najechania na linię ciągłą, opuszczanie ronda bez sygnalizacji lub skręcanie w lewo na drodze jednokierunkowej ze środka tej drogi.

Sygnalizacja świetlna i znaki drogowe

Chociaż może się wydawać oczywiste, wielu kierowców kończy egzamin z powodu błędów związanych z niestosowaniem się do sygnalizacji świetlnej i znaków drogowych. Najczęściej dzieje się to przy sygnalizatorze ze strzałką warunkową lub przy znaku STOP, przed którym trzeba zatrzymać się bezwzględnie. Nadgorliwi lub zestresowani kierowcy czasami nie potrafią właściwie ocenić sytuacji i próbują przejechać przez skrzyżowanie na późnym żółtym świetle.

Piesi i rowerzyści

Kierowca skupiony na drodze może nie dostrzec całego otoczenia, co prowadzi do poważnego błędu – nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu na przejściu. Pamiętaj o tym także podczas skrętu lub cofania. Problemy sprawiają również rowerzyści, których należy wyprzedzać w bezpiecznej odległości – zwłaszcza gdy pasy ruchu są oddzielone linią ciągłą (w takim przypadku należy poczekać z wykonaniem manewru).

Dynamiczna, ale bezpieczna jazda

Jaką prędkość powinieneś utrzymywać podczas egzaminu? Najlepiej odpowiedzieć: ani zbyt szybką, ani zbyt wolną. Pamiętaj, że błędem jest nie tylko przekraczanie dopuszczalnych prędkości, ale również utrudnianie ruchu innym uczestnikom drogi przez zbyt wolną jazdę. Dopasuj prędkość do warunków drogowych i innych okoliczności. Ważne jest także, aby płynnie zmieniać biegi, nie nadużywając sprzęgła, co wpływa na dynamikę jazdy oraz ocenianą podczas egzaminu ekojazdę.

Polecenia egzaminatora

Oczywiście, warto słuchać poleceń egzaminatora, ale stres towarzyszący egzaminowi sprawia, że nawet najprostsze komendy mogą prowadzić do zamieszania. Kierowcy czasami mylą się przy prośbach o skręt na skrzyżowaniu, skręcając w pierwszy napotkany zjazd lub zapominając, że brak komendy może być samą komendą (wskazując na kierowanie się znakami nakazu/zakazu). Może również zdarzyć się, że egzaminator poprosi o wykonanie manewru niezgodnego z przepisami. Pamiętaj, że nie ma on prawa tak postąpić! Jeśli jednak doszło do takiej sytuacji, możliwe, że źle zrozumiałeś polecenie – poproś o jego powtórzenie.

Powodzenia!

Wreszcie, oto podsumowanie tego, co warto wiedzieć, by egzamin praktyczny na prawo jazdy stał się sukcesem. Przygotowanie to klucz, zarówno jeśli chodzi o umiejętności, jak i wiedzę teoretyczną. Pamiętaj, że stres wpływa na Twoje reakcje, więc warto nauczyć się go kontrolować. Właściwe opanowanie emocji i zachowanie spokoju będą nieocenione zarówno na placu manewrowym, jak i podczas jazdy po mieście.

Egzamin na prawo jazdy to nie tylko sprawdzenie Twojej wiedzy, ale także wyzwanie wymagające odpowiedniego podejścia. Staraj się być świadomym uczestnikiem ruchu drogowego, szanuj przepisy i pamiętaj o bezpieczeństwie innych. Bądź elastyczny, potrafiący dostosować się do różnych sytuacji na drodze, a jednocześnie zdecydowany i pewny swoich działań.

Nawet jeśli nie uda Ci się zdać egzaminu za pierwszym razem, nie oznacza to końca świata. Wiele osób zdaje za drugim czy trzecim podejściem, a każda nieudana próba to cenna lekcja. Pamiętaj, że wybór odpowiedniej szkoły jazdy to połowa sukcesu, ponieważ dobre przygotowanie będzie Twoim sprzymierzeńcem praktycznym, jak i mentalnym.